середа, 11 квітня 2012 р.

Реформа системи освіти


Інтернетизація, мобільність, практичність – три напрями розвитку освіти країни ІІІ тисячоліття.

Сучасна система освіти перенесена з радянської минувщини та не відповідає вимогам сьогодення, крім того, вона причетна до поганого здоров’я нації (як сидячий малорухомий спосіб існування з 7 до 22 років, що сприяє розвиткові серцево-судинних захворювань та хвороб опірно-кісткового апарату), а також причетна до низької соціальної адаптації випускників та відповідно високого рівня безробіття (здобуті знання та навички у ретроградній школі не дозволяють випускникам в багатомільйонній більшості скористатися ними у реальному житті).

Вступивши в епоху інформаційних суспільств, країна має не дотримуватися середньовічної традиції, не ігнорувати вигоди інформаційної магістралі, а оволодівати ними, і насамперед в галузі освіти та науки.

Потрібно скасувати інститут обов’язкового протирання штанів та спідниць у школах, запровадивши систему загальної інтернет-освіти. Окрім викладу в інтернеті підручників та інших навчальних матеріалів, інтернет має використовуватися як засіб спілкування учнів та вчителя щодо розсилки та перевірки практичних завдань. Саме такі іновації було вже успішно апробовано в кількох містах України під час епідемій грипу. Крім того, можна створити один державний освітній телеканал з постійною трансляцією найважливіших предметів у виконанні кращих освітян країни. Ця новація також була позитивно апробована на місцевому рівні під час епідемії. На регіональному рівні така новація успішно апробована і вже протягом тривалого часу втілена в життя в Якутії. Там вже переведено десятки шкіл на систему інтернетизованої дистанційної освіти. Домашні завдання, контрольні діти отримують по інтернету, та після їх виконання відсилають вчителям на перевірку. Усі школи підключені до супутникового інтернету, витрати на це фінансуються державою. Таким чином найвідсталіший в освітньому плані регіон став одним із найсучасніших. Суцільна інтернетизація освіти дозволить суттєво скоротити щорічні бюджетні видатки на друк підручників, утримання будівель шкіл.
Разом з тим треба зазначити, що освіта носить характер не лише надання знань, а й соціалізації особистості, адаптації громадянина до життя в суспільстві. Цю задачу доцільніше перекласти на інститут пластівських таборів, який дуже позитивно себе зарекомендував в усіх регіонах країни протягом десятиліть.

Задля більш глибокої та професійної соціалізації учнів необхідно їх вчити не всьому дуже важливому, але не потрібному на ринку праці, а потрібно спеціалізувати учнів на найперспективніших професіях інформаційного суспільства, в т.ч. на програмуванні, прикладній фізиці та біології.
Майбутня система освіти має складатися з наступних альтернативних складових:
  • домашня самоосвіта,
  • пластівські (скаутські) табори,
  • професійно-орієнтовані школи,
  • традиційні школи.

І стосовно часу навчання. Не потрібно принижувати та стандартизувати наших майбутніх геніїв. Якщо учень достроково зможе скласти випускні тести, треба йти йому на зустріч, а не примушувати тягнути свій строк до кінця.

Як висновок. Закриття сотень шкіл в Україні в наші дні без пропозицій гідної альтернативи освіти – не припустиме. Профільне міністерство має щонайменше розробити та впровадити в життя програми інтернетизації освіти учнів для забезпечення домашньої самоосвіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про цивілізації

А. Тойнбі у своїй праці "Осягнення історії" гідним предметом дослідження називає не країни, а цивілізаційні групи. На час написанн...