вівторок, 20 березня 2012 р.

Економічне диво України

Українське економічне диво можливе за умов надання економічної свободи громадянам, подолання корупції, вмілого управління державними фінансами.



Гроші в економіку потрібно вводити не через споживання, а через виробництво
Заслуговують на увагу соціальні ініціативи Президента України. Підвищення платоспроможного попиту населення неодмінно має позитивно відобразитися на зростанні економіки. Але грошову масу в економіку потрібно вводити не через споживання (через загрозу інфляції), а через виробництво з дотриманням високих соціальних стандартів.

Державний борг – зашморг чи трамплін
Держава має виступити інвестором національного виробництва, не стільки за рахунок коштів бюджету (оскільки їх не вистачає), скільки за рахунок зростання державного боргу. Державний борг у невмілому управлінні руйнує економіку, коли залучені кошти спрямовуються на соціальні виплати, а повертати їх доводиться з бюджету за рахунок платників податків. Державний борг натомість може виступати і як рушій економічного росту (на прикладі США), коли за рахунок його коштів відбувається державне кредитування виробництва, чим забезпечується можливість його погашення за рахунок коштів виробників та отримання невеликих відсотків за користування капіталом. Цей напрямок управління державним боргом навпаки посилює економіку країни, забезпечує зростання виробництва, зайнятості, додаткових надходжень до бюджету.
Крім того, боргові зобов’язання виробників перед державою можливо в якості цінних паперів розміщувати на фондовому ринку країни (звісно, якщо він буде достатньо розвинутим).

Державне кредитування соціально відповідальних підприємств та проектів
Здійснювати державне кредитування необхідно лише тих підприємств (проектів), що передбачають високий рівень мінімальної оплати праці на рівні від $1000 на місяць. Якщо проект буде рентабельним з високою зарплатою працівникам, він заслуговує на державне кредитування. Не гідно Україні пишатися своєю головною конкурентною перевагою – низькою заробітною платою. Високі заробітні плати мають формувати місткий внутрішній ринок країни, стимулювати подальший розвиток виробництва, зростання економіки.

Економічне розкріпачення українців
Якщо влада не може забезпечити гідний рівень життя народу, вона не повинна йому заважати зробити це самостійно.
Пересічний громадянин має вибір: працювати в Україні за низьку зарплату ($350 в середньому по Україні), чи податися працювати за кордон (як зробили близько 7 мільйонів громадян) чи працювати на себе як приватний підприємець (2,4 мільйони громадян).
Влада має створити інституційні умови для розвитку приватного підприємництва. Для цього потрібно суттєво обмежити вплив контролюючих органів та встановити лише 2 податки (щорічний фіксований податок та ринковий збір) для підприємців, що не використовують найману працю.
Цей крок дозволить перевести енергію протестних настроїв в енергію економічного самозабезпечення та загального добробуту. Інакше майдани і страйки не закінчаться ніколи.
На сьогодні ж приватне підприємництво представлене переважно в торгівлі. Зайнятися виробництвом надзвичайно важко через корупційних тиск органів держконтролю. Саме тому полиці магазинів завалені китайським, а не українським товаром. Влада України не повинна бути економічним агентом КНР. Вона повинна підтримати вітчизняне виробництво, не заважаючи йому.

Без подолання корупції не буде економічного розвитку
Активна боротьба влади з корупцією призвела до збільшення корупції в Україні за оцінкою Transparency International. Посилення санкцій проти корупціонерів призвело хіба що до зростання корупційних ставок.
Принципи подолання корупції:
  • прозорість рішень влади.
  • альтернативність чиновницьких послуг.
  • громадський контроль замість державного контролю.

Прозорість рішень влади. Усі рішення та всі платежі всіх органів влади мають оприлюднюватися в мережі Інтернет. І взагалі роботу влади треба перемістити в Інтернет, що має зекономити час відвідувачів.
Альтернативність чиновницьких послуг. Якщо чиновник вимагає хабар за свої послуги, повинна бути можливість звернутися до другого, третього … десятого чиновника з цього ж питання. За підсумками року можна робити оргвисновки щодо найменш зговірливих чиновників.
Громадський контроль замість державного контролю. Є поширеною практика, коли чиновники органів держконтролю плутають свої кишені з бюджетними при стягненні штрафних санкцій. Необхідно певною мірою перемістити контрольні повноваження з державного до громадського, коли обмежиться контролюючий вплив ДАІ, санстанції, пожежників, податківців, коли натомість будь який громадянин може збирати законним шляхом докази правопорушення та передавати їх до суду.

Влада має скинути адміністративний жир
Влада повністю успадкувала стару радянську бюрократичну систему управління, яка не відповідає вимогам сьогодення і занадто, не виправдано дорого обходиться народові.
Я вже писав про рудиментність такого органу, як Верховна Рада (Верховна Рада вже не потрібна Україні). Замість неї необхідно запровадити пряме народне інтернет-обговореня та голосування законопроектів з подання Академії Наук. Відмова від ВРУ забезпечить близько мільярда гривень щорічної економії та ще одного мільярда раз на п’ять років на проведення виборів.
Немає потреби і в триланковій адміністративно-територіальній вертикалі: центр – область – район. Сучасні інформаційні системи управління дозволяють мати спрощену вертикаль: центр – район та центр – місто. Відмова від губернаторів, обласних адміністрацій та рад дозволить щорічно зекономити понад два мільярди бюджетних коштів.
Теорія і практика мобільного офісу, що успішно використовується у провідних ТНК, дозволяє обійтися владі без будівель та автотранспорту; спілкуватися з колегами та громадянами та приймати рішення в online режимі. Відмова від утримання будівель, автомобілів та вертольотів державних органів управління зекономлять 4 млрд. щорічно, а їх продаж з відкритих аукціонів дадуть бюджету 1,6 трлн. грн. (5 бюджетів України).
Ці кошти дозволять погасити існуючий державний борг України та розпочати справжнє реформування її економіки і побудову в Україні інформаційного суспільства.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про цивілізації

А. Тойнбі у своїй праці "Осягнення історії" гідним предметом дослідження називає не країни, а цивілізаційні групи. На час написанн...